«Όσο τιμώνται στην πόλη τα πλούτη και οι πλούσιοι, τόσο περιφρονείται η αρετή και οι χρηστοί: Τιμωμένου δη πλούτου εν πόλει και των πλουσίων, ατιμοτέρα αρετή τε και οι αγαθοί.». (Πλάτων).

Κυριακή, 15 Μαΐου 2011

O υπερκατάσκοπος των σούπερ μάρκετ



Ακριβοπληρωμένοι " κατάσκοποι" με ονοματεπώνυμο ψάχνουν καθημερινά τις τιμές στα ράφια των σούπερ μάρκετ. Ανθρωποι με εμπειρία συλλέγουν τις πιο χρήσιμες πληροφορίες για τον ανταγωνισμό.

Ο φάκελος "τιμές" είναι πάντα ανοικτός και συμπληρώνεται αρκετές φορές την ημέρα με τα καινούργια στοιχεία πριν τα ανώτατα στελέχη ενός σούπερ μάρκετ δώσουν την έγκριση για την τελική τιμολόγηση του προϊόντος.Τα μεγάλα σούπερ μάρκετ αλλά και τα "μικρότερα" παρακολουθούν τις τιμές με δικούς τους μηχανισμούς, ενώ υπάρχουν και κάποια που αναθέτουν το έργο της αναζήτησης των πληροφοριών που αφορούν τις τιμές σε ειδικευμένη εταιρεία.Στελέχη της αγοράς αποφασίζουν να προσφέρουν ακόμη και με ζημιά ένα προϊόν για μικρό διάστημα με απώτερο σκοπό να κρατήσουν την πελατεία τους που ψάχνει τα ίδια προϊόντα σε χαμηλότερες τιμές.

Οι προμηθευτές
Στο "παιχνίδι" της διαμόρφωσης των τιμών συμμετέχουν και οι προμηθευτές, που σε κάποιες περιπτώσεις τιμολογούν χαμηλότερα την αξία του προϊόντος με την πολιτική των προσφορών. Στο επόμενο προϊόν που δίνεται σκληρή μάχη είναι η ζάχαρη. Ο ανταγωνισμός στην περίπτωση αυτή αφήνει μια πικρή γεύση αφού η τιμή της πωλείται σε επίπεδα κόστους.Οι υπάλληλοι των σούπερ μάρκετ αλλάζουν τιμές καθημερινά κι αν χρειασθεί αναπροσαρμόζονται μια και δύο φορές. Με το... ηλεκτρονικό ταμπλό του Χρηματιστηρίου Αθηνών μοιάζουν τα ράφια των καταστημάτων, ενώ οι υπάλληλοι... τρέχουν αλλάζοντας τις τιμές.Οι ισχυροί "κυνηγούν" πελατεία και είναι διατεθειμένοι να γράψουν ακόμη και ζημιές για ορισμένο διάστημα αν αυτό κριθεί απαραίτητο.

Η μάχη των τιμών δίνεται σχεδόν απ" όλους του κλάδους. Ανάμεσα σε αυτούς που παρακολουθούν τον ανταγωνισμό είναι ο τομέας των πετρελαιοειδών.Η "Οικονομία" αποκαλύπτει τη μία και μοναδική εταιρεία που το κύριο αντικείμενο δραστηριότητάς της είναι η συγκέντρωση των τιμών του ανταγωνισμού. Ακόμη είναι σε θέση να δώσει συμβουλές για την τιμολόγηση των προϊόντων της.Ο κ. Σπύρος Ασπρούδης, γενικός διευθυντής της εταιρείας Forecast Market Research And Management Consuntants, αποκαλύπτει ένα μικρό μέρος των δραστηριοτήτων της εταιρείας αφού το υπόλοιπο, όπως είπε ο ίδιος, ανήκει στους πελάτες του.Yποστηρίζει ότι σε όλο τον κόσμο για να ορίσουν την τιμή ενός προϊόντος πρέπει να γνωρίζουν και τις τιμές που έχουν οι ανταγωνιστές τους για το προϊόν αυτό.Η Forecast είναι εταιρεία υπηρεσιών και δραστηριοποιείται στον τομέα Ερευνας Αγοράς και παρέχει συμβουλές Pricing σε επιχειρήσεις και οργανισμούς που δραστηριοποιούνται στον χώρο παραγωγής και διανομής αγαθών μαζικής κατανάλωσης.

Η Forecast είναι σε θέση να διαμορφώσει κανόνες και μοντέλα τιμών μιας επιχείρησης (Pricing modeling). Μία εταιρεία έχει θέσει ως στόχο οι τιμές των προϊόντων να διαμορφώνονται έως 2% από το μέσο όρο της αγοράς. Επίσης μπορεί να διαμορφώσει το πλαίσιο το οποίο βοηθά στην αριστοποίηση της εταιρείας. Δηλαδή η αναζήτηση της κατάλληλης θέσης του καταστήματος και οι ανάγκες της πελατείας της περιοχής.

Οι αδύναμοι κρίκοι και οι συμπτώσεις
Οι "κατάσκοποι" σαρώνουν τα ράφια και κοιτούν όλη την γκάμα των προϊόντων. Στη πρώτη γραμμή του ενδιαφέροντος είναι τα προϊόντα ευρείας κατανάλωσης.Σύμφωνα με στέλεχος της αγοράς, ιδιαίτερη βαρύτητα δίνεται στη ζάχαρη, στο γάλα, στα μακαρόνια και σε αλλά προϊόντα. Οι αλυσίδες σούπερ μάρκετ "παίζουν" με τα λεπτά του ευρώ.Οι τιμές ανεβαίνουν ή κατεβαίνουν ανάλογα με τον ανταγωνισμό. Στο γάλα δίνεται ιδιαίτερη βαρύτητα και οι διαφοροποιήσεις των τιμών "αγγίζουν" τα 3 λεπτά το λίτρο, ενώ υπάρχουν και περιπτώσεις η τιμή να είναι ίδια σε περισσότερα από δύο ανταγωνιστικά σούπερ μαρκετ.Οταν ο ανταγωνισμός ανεβάζει την τιμή ακολουθεί κι αυτός που το διαθέτει με τη χαμηλότερη. Δηλαδή όταν το ένα λίτρο γάλα πωλείται προς 1,39 ευρώ, η αγορά θα το προσφέρει ακόμη και στο 1,34 ευρώ.

Οι τιμές ανεβοκατεβαίνουν με βάση τον ανταγωνισμό, ενώ σε αρκετές περιπτώσεις δεν υπολογίζεται το κόστος όταν πρόκειται να γίνει πιο ανταγωνιστικός.Οι αδύναμοι κρίκοι της αλυσίδας των σούπερ μάρκετ μπορούν να αγοράζουν σε υψηλότερο κόστος το ίδιο το προϊόν επειδή έχουν μικρότερη παρουσία στην αγορά.Κάποιοι ισχυρίζονται ότι η καθοδική πορεία του Ατλάντικ σε σημαντικό βαθμό προήλθε κι από τον αδυσώπητο ανταγωνισμό, ο οποίος σε συνδυασμό με λανθασμένες επιλογές της διοίκησης βρέθηκε στη σημερινή του κατάσταση.

Δεν υπάρχουν σχόλια :

Δημοσίευση σχολίου

Facebook