Πάντα να ξαναρχίζεις ...

«Ασφαλής και άριστη είναι η δημοκρατία, στην οποία η κάθε αδικία τιμωρείται εξίσου από τους παθόντες και τους μη παθόντες απ' αυτή.» (Σόλων ο Αθηναίος) «Σοφός είναι ο άνθρωπος που ξέρει χρήσιμα πράγματα όχι εκείνος που ξέρει πολλά.» (Αισχύλος) «Γλώττης κρατείν και μάλιστα εν συμποσίω : Να συγκρατείς την γλώσσα σου, προ παντός δε όταν βρίσκεσαι σε διασκέδαση» (Χίλων ο Λακεδαιμόνιος) «Εθίζειν τους παίδας τω ταληθεί λέγειν. Το γαρ ψεύδεσθαι δουλοπρεπές και πάσιν ανθρώποις ουκ άξιον μιμείσθαι:Να συνηθίζουμε τα παιδιά να λέγουν την αλήθεια. Γιατί η ψευτιά είναι δουλοπρέπεια και δεν αξίζει να τη μιμούνται οι άνθρωποι» (Πλούταρχος)

Δευτέρα, 4 Σεπτεμβρίου 2017

Σουηδία: 50 χρόνια από τη μέρα που άλλαξε η οδήγηση από αριστερά στα δεξιά

Πόσο εύκολα μπορείς να αλλάξεις μία παράδοση αιώνων στην οδήγηση μέσα σε μία ημέρα; Ας δούμε τι έγινε στην Σουηδία το ξημέρωμα της Κυριακής 3 Σεπτεμβρίου του 1967.

"Η Σουηδία αποφάσισε να στρίψει από τα αριστερά στα δεξιά και δεν έχει να κάνει με την πολιτική όπως καταλαβαίνεται" ξεκινάει το αυτονόητο για την εποχή σχόλιο του παρουσιαστή για το ρεπορτάζ της Dagen-H, της ημέρας Η, της ημέρας δηλαδή που τα αυτοκίνητα πλέον θα ακολουθούσαν δεξιόστροφη πορεία αντί για την στροφή προς τα αριστερά που κληρονόμησαν από τις άμαξες και τα κάρα.

H Dagen-Η ή όπως απλά την λένε οι Σουηδοί Högertrafikomläggningen (εκτροπή της κυκλοφορίας προς τα δεξιά) ήταν κάτι που βασάνιζε από καιρό. Δώδεκα χρόνια πριν, το 1955 είχαν προχωρήσει μάλιστα σε δημοψήφισμα το οποίο με ποσοστά Τσαουσέσκου (83%) στήριζε την διατήρηση της οδήγησης προς τα αριστερά.

Μία σειρά όμως από γεγονότα όπως ο τριπλασιασμός του αριθμού των αυτοκινήτων μέσα σε λίγα χρόνια, το ότι τους δρόμους της χώρας τους χρησιμοποιούσαν 5 εκατ. οχήματα από τις γειτονικές χώρες, Νορβηγία και Φινλανδία, όπου όπως και στο μεγαλύτερο μέρος του πλανήτη η οδήγηση ήταν προς τα δεξιά έκανε την κυβέρνηση να έχει δεύτερες σκέψεις για το αποτέλεσμα του δημοψηφίσματος.

Οι αλλαγές δεν ήρθαν σε μία εβδομάδα αλλά σε βάθος χρόνου με επιτροπές που είχαν την υποστήριξη ακόμη και ψυχολόγων ενώ η εκπαίδευση και η προετοιμασία των οδηγών διήρκεσε τέσσερα χρόνια.

Όλες οι συσκευασίες του γάλακτος είχαν επάνω της καμπάνια της Dagen-H, συνέθεσαν ειδικό τραγούδι που έπαιζε συνεχώς στην τηλεόραση, ακόμη και εσώρουχα σχεδιάστηκαν με το σήμα της καμπάνιας.

Μερικές εβδομάδες πριν εφαρμοστεί το μέτρο είχαν τοποθετηθεί οι σηματοδοτές οι οποίοι είχαν σκεπαστεί με μαύρες σακούλες ενώ είχαν αλλάξει και τα βέλη στην άσφαλτο (πρώτη φωτογραφία) και ήδη η αριστερή οδήγηση έμοιαζε να είναι η λάθος.

Το βράδυ της μεγάλης αλλαγής, Σάββατο προς Κυριακή 3 Σεπτεμβρίου 1967 είχε απαγορευτεί η κυκλοφορία σε όλα τα οχήματα από τη μία μετά τα μεσάνυχτα έως και τις 6 το πρωί. Οχήματα που θα έπρεπε να κινηθούν έπρεπε να διαθέτουν ειδική άδεια. Ακόμη και αυτά όμως είχαν λάβει οδηγίες.

Θα έπρεπε να ακινητοποιηθούν πλήρως στις 4:45 και στις 5:00 ακριβώς να έχουν τοποθετηθεί στο αντίθετο ρεύμα με την ίδια όμως φορά που ταξίδευαν. Καθ' όλη την διάρκεια της νύχτας άνθρωποι της σουηδικής τροχαίας και των δήμων ξήλωναν την παλιά σήμανση και την αντικαθιστούσαν με την νέα στην λογική της οδήγησης προς τα δεξιά.

Τα μεγαλύτερα προβλήματα που είχαν να αντιμετωπίσουν στο γιγαντιαίο αυτό εγχείρημα ήταν οι μονόδρομοι, οι στάσεις των δημόσιων συγκοινωνιών που θα έπρεπε να μεταφερθούν στην απέναντι πλευρά, των λεωφορείων που οι πόρτες των επιβατών άνοιγαν για οδήγηση προς τα αριστερά και οι διασταυρώσεις.

Τα λεωφορεία αποτέλεσαν και το μεγαλύτερο κόστος του εγχειρήματος καθώς έναν μεγάλο μέρος πέρασε από τα συνεργεία για να ανοίξουν πόρτες και από την αντίθετη πλευρά ενώ υπήρξαν και μαζικές αγορές νέων.

Οι Δήμοι του Μάλμο και του Γκέτεμποργκ πούλησαν τα λεωφορεία τους σε Πακιστάν και Κένυα και τα αντικατέστησαν με καινούργια.

Όσο και αν φαίνεται παράξενο την πρώτη εργάσιμη ημέρα εφαρμογής του μέτρου όχι μόνο δεν σημειώθηκε κανένα θανατηφόρο ατύχημα αλλά ήταν ελαφρά μειωμένος σε σχέση με το μέσο όρο. Συγκεκριμένα καταγράφησαν 125 τροχαία έναντι 130-198 που ήταν τις προηγούμενες Δευτέρες. Την μείωση των ατυχημάτων και των δυστυχημάτων την επιβεβαίωσαν και οι ασφαλιστικές εταιρείες οι οποίες είδαν τις αποζημειώσεις τους να μειώνονται κατά 40% ένα μεγάλο διάστημα. Δύο χρόνια αργότερα τα ατυχήματα και τα δυστυχήματα επέστρεψαν στα φυσιολογικά επίπεδα.



Φωτογραφίες: AP Images ~ Mε πληροφορίες από: Time.com Wikipedia Reddit

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Facebook